Mijn klant zegt dat het product ondeugdelijk is

Allereerst is het belangrijk vast te stellen over het defect is ontstaan bij normaal gebruik en binnen welke termijn. Gaat het geleverde product binnen 6 maanden stuk dan wordt er in het recht vanuit gegaan dat het product al ondeugdelijk was op het moment dat het werd geleverd. U dient als verkopende partij te bewijzen dat dit niet het geval is om een dergelijke claim te kunnen betwisten. Gaat het geleverde product echter na 6 maanden stuk dan is het afhankelijk van de situatie of u kosteloze reparatie of vervanging dient aan te bieden.

Is het geleverde product stuk gegaan door onzorgvuldig gebruik dan bent u in beginsel niet gehouden om tot reparatie of vervanging over te gaan. De regels gelden ter volledigheid ook voor verkoop van tweedehands producten. Ook een tweedehands product dient deugdelijk te zijn, tenzij anders gecommuniceerd.

U heeft als verkoper in ieder geval te allen tijde het recht het geleverde product te repareren, een vervangend product te leveren of het betaalde geld terug te storten aan koper. U bent als verkopende partij vrij in het bepalen wat voor u de goedkoopste optie is, mits de opties mogelijk zijn. Let wel op, u mag geen extra kosten rekenen (!) Doet u dit wel dan mag de koper de overeenkomst ontbinden.

Hulp nodig bij dit onderwerp?

Stel uw vraag

Aangeboden door: https://rechtsbijstandvoorondernemers.nl

Dit artikel wordt regelmatig geactualiseerd, maar toch is het mogelijk dat de inhoud onvolledig en/of onjuist is.

Is dit antwoord nuttig? Ja Nee